
Citat från Brian Zahnds bok ”Syndare i händerna på en
kärleksfull Gud. Den skandalösa sanningen om de
mycket goda nyheterna."
( OBS fetstilsmarkeringarna är mina)
”Min nästa fråga är enkel och rakt på sak: Förändras Gud?
Jag kan känna att ditt övertygande svar på denna fråga är nej.
Och du har rätt där. En hörnsten i kristen teologi har alltid
varit att Gud är oföränderlig, det vill säga Gud förändras
inte från en sorts väsen till ett annat. Guds oföränderlighet
är den fasta grund som vår tro står på.
Nästa fråga (håll i dig): Eftersom Gud inte förändras, och då
du redan har erkänt att Gud i forna dagar sanktionerade
dödandet av barn som en del av ett folkmord, kan det då vara
möjligt att Gud skulle kräva att du dödade barn? Säger du att
du inte gillar den här leken? Jag förstår: Jag gillar den egentligen
inte heller. Men håll ut lite till, vi är nästan färdiga.
Sista frågan: Om Gud sa till dig att döda barn, skulle du göra
det då? Jag vet, jag vet! Lugna ner dig. Självklart svarar du
utan tvekan att du aldrig under några omständigheter skulle
deltaga i dödandet av barn. (Åtminstone hoppas jag att du
svarar så!)
Fast då du svarar med ett otvetydligt nej på frågan om att
döda barn, menar du då att du har en högre moral än den
Gud som beskrivs i delar av Gamla testamentet? Bibeln
säger ju ändå att Gud beordrade israeliterna att utrota landets
invånare under Kanaans erövring, barnen inkluderade…
eller hur? Ändå (förhoppningsvis) finner du själv tanken på att
delta i folkmord som moraliskt motbjudande. Så vad pågår här?
Är folkmord något som Gud brukade beordra men nu har Gud
bytt tillvägagångssätt?
Vi var ju överens om att Gud inte förändras, inte muterar.
Så om Gud brukade sanktionera folkmord och Gud inte förändras…
ja, du ser problemet. Du är inmålad i ett hörn.
Så hur går vi vidare nu? Våra valmöjligheter är begränsade.
Vi har egentligen bara tre möjliga vägar att gå.
- Vi kan ifrågasätta Guds moral. Kanske är Gud ibland monstruös-
- Vi kan ifrågasätta Guds oföränderlighet. Kanske kan Gud ändra sig över tid.
- Vi kan ifrågasätta vårt sätt att läsa Skriften. KAN det vara så att vi behöver lära oss att läsa Bibeln på ett annat sätt?
För några verkar det finnas en fjärde möjlighet: att helt enkelt
ignorera alltihop och låtsas som att det inte finns några
problem. Men det är en omöjlighet för den ärlige, eftertänk-
samme bibelläsaren. Jag talar regelbundet med seriösa bibelläsare
– oftast unga människor – som är djupt oroade över problemet
med gudomligt sanktionerarat folkmord i Gamla Testamentet.
De kan inte få ihop en Gud som beordrar folkmord med den Gud
som uppenbaras i Jesus Kristus. Som pastor kan jag knappast
säga till dessa bekymrade ifrågaställare att de bara ska ignorera
dilemmat. Och du borde inte ignorera det heller.”
Och vidare:
”Bibeln är inte den fulla uppenbarelsen av Gud: Jesus är den
enda fullkomliga teologin. Fullkomlig teologi är inte ett teologiskt
system: fullkomlig teologi är en person. Fullkomlig teologi finner
du inte i abstrakta tankar; den finner du i Inkarnationen.
Fullkomlig teologi är inte en bok; den är det liv Jesus levde.
Vad Bibeln fullständigt och ofelbart gör är att peka på Jesus,
precis som Johannes Döparen gjorde.”
Beställ boken >>HÄR